Ondernemers binnenstad samen in ‘Vaart in Assen’

Vorige maand bundelden vijf ondernemersorganisaties die actief zijn in de Asser binnenstad, hun krachten in de stichting Vaart in Assen. Aanleiding om de handen ineen te slaan was de wens om samen met de gemeente een binnenstadsvisie te ontwikkelen. Het gaat om MKB Retail Assen, Gilde Bart, Cultureel Hart, Koninklijke Horeca en Vereniging Vastgoedeigenaren Assen Centrum.

Tijdens een bijeenkomst op 13 maart in De Nieuwe Kolk werden de gezamenlijke plannen gepresenteerd. Aan de basis van de samenwerking ligt een binnenstadsakkoord om Assen weer de beschikking te geven over een economisch krachtige en aantrekkelijke binnenstad. Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Uit de presentatie bleek dat op dit moment de leegstand in het Asser centrum 19,3 procent bedraagt, terwijl het landelijke cijfer met 7,2 procent stukken lager ligt.
Stichting Vaart in Assen en gemeente hebben met elkaar afgesproken om Assen in 2021 in de top25 te krijgen van Nederlandse binnensteden met een regionale aantrekkingskracht.

Het akkoord bevat zes themalijnen waarlangs de ontwikkelingen moeten gaan verlopen:

  • compacte en complete binnenstad
  • prettige en comfortabele binnenstad
  • bereikbare binnenstad
  • historische, culturele en actieve binnenstad
  • gastvrije, ondernemende en collectief samenwerkende binnenstad
  • goed bekende binnenstad

De komende weken wordt een uitvoeringsteam gevormd dat eind mei officieel met zijn werkzaamheden van start zal gaan.

 

Presentatie van de stichting Vaart in Assen in het Drents Museum met namens organisaties v.l.n.r. Caspar Wortmann (Vereniging Vastgoedeigenaren Assen Centrum), Mark van den Eng (MKB Retail Assen), Wytze de Vries (Cultureel Hart), Martin Bosch (kwartiermaker Binnenstadsorganisatie Assen), Henriette Maas (Koninklijke Horeca) en Henk van Hooft (Gilde Bart).

Foto’s: Paul Meijer